צרו קשר

תכתבנו לחיים טובים

השנה של מיכאל במשפחה
מיכאל הוא הילד השני במשפחתו. אז איך הייתה השנה למיכאל בן ה12? נתאר את התחום המשפחתי: היחס עם אחיו הבכור- במהלך השנים הוא רב רבות עם אחיו הבכור, אם כי לאחרונה הם פיתחו דרכים יצירתיות לפתור לבד את בעיותיהם. עזרה בבית- נושא טעון: מיכאל מגלה קשיים בעזרה בבית ומתחמק רבות ממטלות הבית, אולם השנה הוא לקח על עצמו לעזור יותר בבישולי השבת ואף יש אורז שקוראים לו "האורז של מיכאל". הקשר עם אחותו הקטנה- למרות שהוא לא מרבה לשחק איתה, השנה הוא מצא מספר משחקים איתם הם משחקים יחד. לדוגמא הוא נותן לה לשחק  באוגרים שלו, ובכך מעסיק אותה רבות.
אז איזה מן שנה הייתה למיכאל במשפחה? שנה טובה או רעה? האם מיכאל התקדם השנה? האם למיכאל יש יכולות לשחק עם אחותו? האם הוא יודע למצוא פתרונות כאשר הוא רב עם אחיו הבכור? בכלל, איזה מין ילד הוא מיכאל?



הסיפור הצר של מיכאל
הגישה הנרטיבית סוברת שאנשים מספרים על עצמם סיפורים. הם בוחרים מספר אירועים משלל האירועים האינסופי שבחייהם, טווים דרכם סיפור חיים ויוצקים  אליו משמעות.  לעיתים ישנה נטייה לאנשים לספר סיפור צר ולא הוגן על עצמם. הם עלולים להקטין את הסיפורים החיובים, לקבל כמובן מאליו את ההצלחות, ולייחס התפתחויות טובות  לאנשים אחרים או לכוח עליון. מיכאל עלול לייצר לעצמו סיפור שהוא "ילד לא טוב בבית" ושהייתה לו עוד שנה גרועה בתחום המשפחתי, כיוון שרב עם אחיו הבכור, לא עזר מספיק לאחותו הקטנה ותמיד אומרים עליו שהוא עצלן ולא עוזר כמו כולם.

תפקיד ההורים- להעשיר את הסיפור
גם ההורים עלולים להיכנס למערבולת של הסיפור הצר ולחזק אותו. הנטייה להבליט את מה שלא מספיק טוב, את האירועים הלא מוצלחים של השנה וכו' אינה נחלת עולם הילדים בלבד. וכך, הסיפור של מיכאל על עצמו מקבל חיזוק ותימוכין מהוריו. לא זאת בלבד, אלא שהסיפור הצר משפיע גם על השנה הבאה. תיאור סיפוריהם של מיכאל והוריו  אינו רק תיאור דברים, אלא תיאור היוצר מציאות העלול להיות נבואה המגשימה את עצמה.
לכן, ההזמנה להורים היא לראות את הילד באופן עשיר. להאיר את כל הסיפורים החיוביים והדהויים, להדגיש את כל האירועים שמצאו חן בעיניהם במהלך השנה ולתת הכרה למיומנויות שילדם פיתח. בכך, בבחינת מעט מהאור שדוחה הרבה מן החושך, הסיפור החיובי של הילד יקבל תוקף חדש. מיכאל, יוכל להביט על השנה שלו ולראות אותה באופן עשיר, מורכב, חיובי ועם המון כוחות ותקווה לקראת השנה החדשה.

כתיבת מכתב
דרך אחת, מיני רבות, לחזק את הסיפור המועדף והחיובי על הילד הוא בכתיבת מכתב. פעמים שכוחה של המילה הכתובה חזקה יותר מכל נאום של מאן דהו, אם זה מפאת הטקסיות והחגיגיות שיש בהקראת מכתב או מפני היכולת לשמור את הכתוב, שמאפשר לחזור ולשנות בו. ההזמנה להורים של מיכאל, עם פרוס השנה החדשה, היא לכתוב מכתב לכל ילדיהם ולהאיר ולהדגיש בו את כל ההתמודדויות, הבחירות, הסיפורים החיוביים והמיומנויות אותם פיתחו . מתוך סיכום שנה המאיר את חזקותיהם, הילדים יכולים לפתח זהות עשירה וחיובית יותר לגבי עצמם.
וכך כתבו הוריו של מיכאל, והקריאו לו עם פתיחת השנה החדשה:
"מיכאל היקר, שמנו לב שבשנה האחרונה עשית שיפור ניכר. אנו יודעים כמה קשה היה לך לחלוק עם נועה את האוגרים. ובכל זאת, שיתפת אותה.. ובכך שימחת והעסקת אותה ועזרת לנו רבות. אנחנו גם זוכרים איך שיחקת עם נועה באחד השבתות כאשר רצינו לנוח בצהריים, ואפשרת לנו לנוח קמעא. בנוסף למשחקים עם אחותך, שמנו לב גם לשיפור בהכנות הבית לשבת. נכון, יש עוד מה לשפר. אבל האופן שבו אתה מכין את האוכל, במין שמחה כזאת, פשוט עושה כיף לכולנו בהכנות השבת.... שנה טובה. אוהבים אמא ואבא".